Yhdistyksen 50-vuotisjuhla 28.9.2023 Kerholassa

Nokian seniorit ry:n 50- vuotisjuhla 28.9.23 Nokian Kerholassa

Nokian senioreiden 50-vuotisjuhla alkoi leppoisasti kahvia juoden ja seurustellen. Yhdistyksessä on 364 jäsentä, ja paikalla juhlassa oli 140 henkeä. Virallinen ohjelma alkoi Hannu Jaakkolan soittaessa tervetulofanfaarin, jonka jälkeen yhdistyksen puheenjohtaja Pentti Virkajärvi avasi tilaisuuden ja toivotti vieraat tervetulleiksi. Puheenjohtaja mainitsi yhdistyksen perustajat 50 vuotta sitten ja kertoi maailman muuttuneen, mutta yksi asia ei ole yhdistyksessä vuosikymmenten saatossa muuttunut: Yhdistyksen jäsenet haluavat tavata toisiaan säännöllisesti ja osallistua yhdistyksen aktiviteetteihin, erityisesti liikunta- ja retkitarjontaan. Yhdistyksen jäsenistä voi sanoa: Ystävät ovat kuin tähdet taivaalla, aina ne eivät ole näkyvissä, mutta ovat aina olemassa.
Puheenjohtaja kiitti lopuksi Nokian kaupungin myönteistä suhtautumista yhdistyksen toimintaan.

Nokian kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Maria Asunta siteerasi Hyvä paha mies -laulun sanoja ihmetellen, mikä mahtaa olla 50-vuotisen yhdistyksen viidenkympin villitys. - Kaikki sukupolvet tekevät kaiken saman uudelleen. 70-vuotias ymmärtää kaiken, sitä kutsutaan vanhan pöllön viisaudeksi. Läsnä ovat kaikki elämän sedimentit, ja heitä kuunnellaan ja arvostetaan heidän elämänkokemustaan. Maria Asunta kiitti yhdistyksen jäseniä muiden ihmisten rinnalla kulkemisesta ja ystävänä olemisesta.

Nokian Seurakunnan kirkkoherra Ville Järvinen jakoi sanat Raamatusta: Meillä on saamiemme lahjojen mukaan tehtäviä: myös jokaisella järjestöllä on oma erityisosaamisalueensa, jota Nokian seniorit hyvin toteuttaa.

Seurakunnan strategia ”Luomme yhdessä toivoa” sopii myös Nokian senioreiden toimintaan.  Nokian seniorit tekevät todella tärkeää työtä, ja seurakunta haluaa olla yhdessä tukemassa yhdistyksen toimintaa.

Kansallisen senioriliiton puheenjohtaja Kari Kantalainen onnitteli liiton puolesta Nokian senioreita merkkipäivän johdosta. Hän kiitti yhdistyksen toimihenkilöitä arvokkaasta työstä yhdistyksen puolesta. Valtakunnan rahkeet eivät riitä kaikkeen tarpeelliseen, jolloin yhdistysten vapaaehtoistoiminta on erityisen merkittävää. Digitalisoituminen luo haasteita ikääntyneille, ja järjestöt ovat tässäkin ongelman ratkaisussa tärkeitä. Nokian seniorit on aktiivinen ja hyvin toimiva yhdistys, joka tuottaa Eloa ja Iloa jäsentensä eläkepäiviin.

Tekoäly Bingin luoma runo senioreista:

Seniorit yhteiskunnan voimavara

Seniorit ovat kuin kulta-aarteet,

heillä on paljon arvoa ja rikkautta.

Heillä on tietoa ja taitoa,

heillä on kokemusta ja viisautta.

Seniorit ovat kuin sillat sukupolvien,

he yhdistävät menneen ja nykyisen.
He kertovat tarinoita ja opettavat meille,

he välittävät perinteitä ja arvoja

eteenpäin.

Seniorit ovat kuin puut metsässä,

he antavat varjoa ja suojaa meille.

He kasvavat vahvoiksi ja kestäviksi,

he tukevat toisiaan ja ympäristöään.

Seniorit ovat voimavara yhteiskunnalle,

he ansaitsevat huolenpitoa ja kunnioitusta.

He ovat osa meidän yhteisöämme ja

hyvinvointiamme, he ovat meidän

esikuviamme ja sankareitamme.

Yhdistyksen 20-vuotias kuoro Nokisoinnut esitti kuoronjohtajansa Elina Koivulan  johdolla kolme laulua:

Elämäni on lauluni

Katson sineen taivaan

Syysunelmia

Antti Häikiö, Sisäasiainministeriön neuvotteleva virkamies kansainvälisten asioiden kriisinhallintayksiköstä esitti juhlapuheen. Hän onnitteli 50-vuotiasta yhdistystä entisenä nokialaisena ja muisteli nokialaisia, vanhempia sukulaisiaan. Juhlatilassa, Kerholassa, oli aikanaan sotasairaala, samoin kuin entisellä lukiolla. – Istumme nyt samassa salissa, missä suomalaiset, haavoittuneet sotilaat olivat hoidettavana.

Kaukana tapahtuvat asiat lähtevät liikkeelle ja saavuttavat kotiympäristömme.
Varttuneet kantavat murheita enemmän, koska heillä huoli on lapsistaan ja lapsenlapsistaan.
Ukrainan sodan vauriot ja vahingot kestävät jo nyt ainakin yli yhden sukupolven. Antti Häikiö kertoi 30 vuoden kokemuksistaan eri kriisipesäkkeissä., mm. Bosniassa Naton operaatiossa 27 vuotta sitten. Kansainvälisten järjestöjen toiminnan ongelmana ovat yhteispäätöstä vaativat päätökset, koska yksikin maa pystyy estämään päätöslauselman.

Antti Häikiö lainasi osia Eino Leinon 20-vuotiaana tekemästä runosta Hymyilevä Apollo:

Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.

Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää, niin ette niin kovat oisi!
Oi onnellinen, joka herättää niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miksi emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi ihmiset toistanne suvaitkaa!

Niin suuri, suuri on maa.

-Runo ylistää suvaitsevaisuutta, lähimmäisen rakkautta.

Antti Häikiö lainasi myös Lassi Nummea: Paljon järkeä me tarvitsemme, mutta myös pisaran hulluutta elääksemme huomiseen ja huomisen yli.

Viulisti Eeva Oksala ja harmonikkataiteilija Sami Varvio esittivät hurmaavan taidokkaasti neljä sävelmää.

Puheenjohtaja Pentti Virkajärvi siteerasi Kiillon teemaa sanoen: Usko tulevaisuuteen, mutta älä unohda vaikuttaa siihen - Se on myös yhdistyksemme tehtävä.

Juhlan lopuksi Pentti Virkajärvi ja kunniapuheenjohtaja Pirkko Hälli jakoivat ansiomerkit yhdistyksen ansioituneille jäsenille:

Kultainen ansiomerkki: Jouko Viitanen ja Kirsti Pekonen-Viiri

Hopeinen ansiomerkki: Tuula Kankaanpää, Sinikka Pullinen ja Tuula Vulli

Pronssinen ansiomerkki: Maritta Pahlman, Terttu Kujanpää ja Terttu Jalkanen

Juhlan päätöksenä laulettiin yhteislaulu Kesäpäivä Kangasalla.